Home>Blog > Het is niet wat het lijkt...

Het is niet wat het lijkt...

Vorige week kwam mijn dochter Monique thuis van een klein boodschapje. Lopend met de fiets in de hand. Voor het eerst in haar leven had ze een lekke band. Met een treurig gezichtje kwam er een verzoek: “Pap kun je mijn fiets maken? Ik heb een lekke band. Hij deed in eens fffsssssst”. Na een eerste inspectie kwam ik tot dezelfde conclusie – de band was inderdaad leeg. Verdere inspectie was nodig, maar eerst aan tafel.

Na het avondeten heb ik de moed bij elkaar gezocht om de achterband te plakken. Voor mensen die ervaring hebben met bandenplakken weten dat de achterband van een gewone fiets geen pretje is om te vervangen of te repareren. Op de racefiets is het bijna geen werk. Remmen los, wiel eruit, buitenband eraf, binnenband eruit, nieuwe binnenband er in, buitenband er om, met CO2-patroon de band vullen, wiel er in, remmen vast en fietsen weer (wel even je afval opruimen). Maar een gewone fiets waar het wiel er bijna niet uit kan is ouderwets plakken bijna een must. Een nieuwe binnenband is moeilijk te vervangen en het gebruik van een “vorkentrekker” is bijna levensgevaarlijk. Misschien ligt dat laatste ook aan mijn technische kennis…

De fiets van Monique zet ik ondersteboven om de band te inspecteren op een flinke spijker, stuk glas of een scheur. Ik kom niets tegen. Band is heel, geen harde of scherpe stukken…is het wel wat het lijkt? Ik check het ventiel en heb het euvel. Het ventiel zat gewoon los! Dat verklaart ook de terugkoppeling van Monique dat de band in hele korte tijd leeg was. Het ventiel - een klein maar essentieel onderdeel in het transportsysteem van mijn dochter – de fiets.

Maar hoe is het met uw “ventiel” in uw onderneming? Heeft u een essentieel onderdeel wat lek kan raken of wat niet goed sluit? Als u geluk heeft ontsnapt er een klein beetje lucht en kunt u ingrijpen. Of sluit uw ventiel niet goed…en is er straks niets meer te redden?

Een goed voorbeeld vind ik Bol.com – de winkel van ons allemaal. Ik kwam een artikel tegen op Linkedin van Patrick Kicken (DJ op de radio). Een klein citaat:
“Maar Bol is het een beetje in de bol geschoten. Ze hebben een website waar, op een paar kleine toevoegingen waarmee ze je nog sneller meer geld uit je portemonnee kunnen kloppen, weinig tot niks aan veranderd of verbeterd is de laatste jaren. De zoekfunctie is traag, de bestelprocedure onoverzichtelijk, foto's klein, veel wit, veel tekst, kortom: daar mag wel een likje verf overheen.”  Is het ventiel van Bol.com misschien ook bijna los? Concurrent Coolblue “vermaakt” de klant wel met reviews, filmpjes, etc.
Bol.com - “de winkel van ons allemaal” of is dit toch niet wat het lijkt?
Bol.com - “de winkel van ons allemaal” of is dit toch niet wat het lijkt? Waarschijnlijk zal AH het niet zo ver laten komen. Een beetje budget zal nog wel beschikbaar zijn.
 
De vakantie staat weer voor de deur. Check uw “banden” eens van uw onderneming en draai in ieder geval de ventielen aan. Grijp in voordat het te laat is. Het repareren van een lekke band kan veel tijd kosten.

Fijne vakantie!

Schaap & Van Dijk
Belastingadviseurs en Accountants
Wijnant Schaap
 

Reactie plaatsen

*Naam, email en bericht verplicht
Naam:
Email:

Reacties [0]

Er is nog niet gereageerd.

Onze tweets