Het is 1968. Olympische Spelen in Mexico-Stad. “Mister Fosbury” start met het onderdeel hoogspringen. Hij behaalt een Olympisch record met een sprong van 2,24 meter. Hij gaat naar huis met een gouden plak en start een revolutie door de toegepaste nieuwe techniek – de “Fosburyflop”beweging is gestart!
Afgelopen week las ik een interview met de heer Schaeffer over het boek Het geheim van Bol.com. Hij refereerde hier aan de Spelen van Mexico-Stad. De op 6 maart 1947 geboren Richard Douglas Fosbury deed mee met het onderdeel hoogspringen. Niet de schaarsprong of de roltechniek, maar een onbekende eigen aangeleerde techniek voorzien van een vleugje toeval. Fosbury vond de bestaande technieken te ingewikkeld. Na een mislukte sprong en een schuine wachtrij was de Fosburyflop geboren. Een techniek die nu door elke hoogspringer wordt gebruikt. Een schuine aanloop, een sprong met draai om vervolgens eerst met het hoofd en schouders over de lat te vliegen waarbij de benen de vlucht volgen. De heer Fosbury is zelf minder enthousiast over zijn techniek en bekendheid - “De techniek maakt tien procent uit van het resultaat; beslissend is de sprongkracht”.
“De Fosburyflop was nieuw in 1968 – bekijk hier in 90 seconden hoe
technieken vervangen werden en de hoogte toenam bij het hoogspringen.”
Een geweldig verhaal, maar wat heeft dit nu met (het succes) van Bol.com te maken? Nou ook daar is een volstrekt nieuwe techniek toegepast en een businessmodel opnieuw bedacht. Bedacht op een leeg vel papier. Geen rekening houden met een standaard. Geen rekening houden met bestaande afspraken of grenzen. Gewoon opnieuw beginnen en de markt overrompelen – een “revolutie”!
Even terug naar de Fosburyflop. Stelt u zich eens voor dat u op basis van techniek 10% extra heeft? Gewoon door een andere aanloop (met een bochtje in plaats van een rechte lijn)? Of door een andere manier van springen? Ik ben het wel eens met de uitspraak van de heer Fosbury dat de techniek een onderdeel is van de totaalprestatie. Alleen met techniek lukt het niet.
Neem uw bedrijf eens onder de loep en beschrijf eens waarom uw klanten juist bij u komen / kopen? Welke “sprongkracht” is voor u van belang? Na deze analyse krijgt u waarschijnlijk ook inzage hoe u misschien anders kan gaan ”springen” om tien procent verbetering te realiseren?
Schaap & Van Dijk Belastingadviseurs en Accountants
Bunschoten 15 januari 2018
Wijnant Schaap
15 januari 2018
Een nieuw jaar – tijd voor een revolutie!
Reactie plaatsen
*Naam, email en bericht verplicht
Reacties [0]
Er is nog niet gereageerd.
Schaap & Van Dijk
Onze tweets
Schaap & Van Dijk
@SVDadviseurs
31 aug 2020
Bij #identiteitsfraude maakt iemand anders dan uzelf gebruik van uw identiteitsgegevens. Dit gebeurt vaak met een kopie van uw identiteitsbewijs. Check de KopieID app van Rijksoverheid
https://youtu.be/RoXQnYWCOj0
https://youtu.be/RoXQnYWCOj0
Schaap & Van Dijk
@SVDadviseurs
19 jun 2020
#CEOfraude is een van de schadelijkste vormen van #cyberfraude. Nu massaal wordt thuis gewerkt, kunnen internetcriminelen makkelijker toegang krijgen tot uw bedrijfsinformatie doordat werknemers via een vaak minder veilig thuisnetwerk opereren. #Opgepast!
Schaap & Van Dijk
@SVDadviseurs
1 mei 2020
Afgelopen jaren geïnvesteerd in #led ( @GreenPurchase), #zonnepanelen ( @HH_Installaties geotherm) en nieuwe warmtebron
( @itechniek). Nog geen nul op de meter...maar wel 86% minder stroom en 29% minder gas. #groenrendement
( @itechniek). Nog geen nul op de meter...maar wel 86% minder stroom en 29% minder gas. #groenrendement
Geen tweets gevonden.