Home>Blog > Een nieuw jaar – tijd voor een revolutie!

Een nieuw jaar – tijd voor een revolutie!

Het is 1968. Olympische Spelen in Mexico-Stad. “Mister Fosbury” start met het onderdeel hoogspringen. Hij behaalt een Olympisch record met een sprong van 2,24 meter. Hij gaat naar huis met een gouden plak en start een revolutie door de toegepaste nieuwe techniek – de “Fosburyflop”beweging is gestart!

Afgelopen week las ik een interview met de heer Schaeffer over het boek Het geheim van Bol.com. Hij refereerde hier aan de Spelen van Mexico-Stad.  De op 6 maart 1947 geboren Richard Douglas Fosbury deed mee met het onderdeel hoogspringen. Niet de schaarsprong of de roltechniek, maar een onbekende eigen aangeleerde techniek voorzien van een vleugje toeval. Fosbury vond de bestaande technieken te ingewikkeld. Na een mislukte sprong en een schuine wachtrij was de Fosburyflop geboren. Een techniek die nu door elke hoogspringer wordt gebruikt. Een schuine aanloop, een sprong met draai om vervolgens eerst met het hoofd en schouders over de lat te vliegen waarbij de benen de vlucht volgen. De heer Fosbury is zelf minder enthousiast over zijn techniek en bekendheid - “De techniek maakt tien procent uit van het resultaat; beslissend is de sprongkracht”.


“De Fosburyflop was nieuw in 1968 – bekijk hier in 90 seconden hoe
technieken vervangen werden en de hoogte toenam bij het hoogspringen.”


Een geweldig verhaal, maar wat heeft dit nu met (het succes) van Bol.com te maken? Nou ook daar is een volstrekt nieuwe techniek toegepast en een businessmodel opnieuw bedacht. Bedacht op een leeg vel papier. Geen rekening houden met een standaard. Geen rekening houden met bestaande afspraken of grenzen. Gewoon opnieuw beginnen en de markt overrompelen – een “revolutie”!

Even terug naar de Fosburyflop. Stelt u zich eens voor dat u op basis van techniek 10% extra heeft? Gewoon door een andere aanloop (met een bochtje in plaats van een rechte lijn)? Of door een andere manier van springen? Ik ben het wel eens met de uitspraak van de heer Fosbury dat de techniek een onderdeel is van de totaalprestatie. Alleen met techniek lukt het niet.

Neem uw bedrijf eens onder de loep en beschrijf eens waarom uw klanten juist bij u komen / kopen? Welke “sprongkracht” is voor u van belang? Na deze analyse krijgt u waarschijnlijk ook inzage hoe u misschien anders kan gaan ”springen” om tien procent verbetering te realiseren?

Schaap & Van Dijk Belastingadviseurs en Accountants
Bunschoten 15 januari 2018

Wijnant Schaap 

Reactie plaatsen

*Naam, email en bericht verplicht
Naam:
Email:

Reacties [0]

Er is nog niet gereageerd.

Aankomend evenement

Ben Tiggelaar bij Schaap & Van Dijk

Ben Tiggelaar bij Schaap & Van Dijk
donderdag 15 november 2018
Schrijf je nu in

Onze tweets