Home>Blog > Speel met de "hybride" consument

Speel met de "hybride" consument

Als ondernemende adviseur "neuzen" wij veel in verschillende bronnen. Zo werd ik in de afgelopen kerstvakantie erg nieuwsgierig gemaakt door de "hybride" consument. Een vergelijking met een auto was snel gemaakt...een consument die van twee walletjes eet? Hoe zit dat nu? En waar kom je deze tegen?

De hybride consument kom je vooral tegen in de foodsector. Een sector die best ruim vertegenwoordigd is in ons klantenbestand. Al geruime tijd prikkelen wij onze ondernemers om niet uit te blinken in prijs. Los van de politieke druk op de "kilo-knallers" zijn er ook veel grotere partijen die of aanbiendingen en volumes hebben waarvoor u niet eens kan inkopen of zelfs onder kostprijs verkopen om de consument alleen maar in de winkel te krijgen. Denk hierbij aan de weekendbollen van AH of de croissants van Jumbo. Aanbiedingen waar u (waarschijnlijk) niet in mee kan.

Waar zien wij meer toekomst in? In het ambacht, beleving, vers, kwaliteit, etc. Het beste vergelijk is misschien wel de VersSpeciaal zaak. Bewust met twee hoofdletters - nadruk op Vers en op Speciaal...niet de 13 in een dozijnwinkels. De VersSpeciaalzaak moet uitblinken met onderscheidende producten, een authentiek verhaal en behulpzaam personeel op de vloer. De hybride consument moet worden verleid met een belevingsomgeving waarin alle zintuigen worden geactiveerd. Meer en meer wordt er een directe link gelegd tussen voeding, gezondheid en levensstijl. Het moment van aankoop valt steeds vaker samen met het moment van consumptie. Kleine verpakkingen, ready-to-eat en take-away-producten winnen marktaandeel. Ervaringen worden gedeeld via social media en producten worden van een review voorzien. Efficiëntie en heldere bedrijfsprocessen zijn een randvoorwaarde geworden.

Maar hoe ziet die hybride consument er nu eigenlijk uit? Waar vroeger een splitsing was tussen hoger segment en budgetlijn, met ieder hun eigen klanten, zie je nu dat de hybride consument zich totaal niets aantrekt van deze oude "wijsheden". De hybride consument zorgt voor een consumentenvraag die verschuift naar de extremen in het productaanbod. Eén en dezelfde consument koopt vandaag bij de Aldi of Lidl en koopt morgen voor een etentje met vrienden bij de (vaak duurdere) biologische slager.

Al jaren worstelt de brandstofsector met als maar kleinere auto's en hybride voertuigen (minder liters). Laat u dus niet verrassen door deze "rare" consument. Zo komt hij / zij voor de aanbieding en besteed niet meer dan enkele euro's terwijl hij voor het weekend een vermogen bij u besteed. Klantenbinding wordt naar onze mening steeds moeilijker, maar laat u niet verrassen door deze consument waarvan u denkt dat hij van twee walletjes eet. (Her)Ken uw klant en verras hem of haar.

Schaap & Van Dijk
Belastingadviseurs en Accountants

Wijnant Schaap

Reactie plaatsen

*Naam, email en bericht verplicht
Naam:
Email:

Reacties [0]

Er is nog niet gereageerd.

Onze tweets