Home>Nieuws > 7 manieren om klantloyaliteit te versterken

7 manieren om klantloyaliteit te versterken

De concurrentie is vandaag de dag bijna niet meer te tellen. Winkels in je vestigingsplaats, in de regio, in dat outlet centrum.. en laten we dat online kanaal niet vergeten. De consument kan 24 uur per dag 7 dagen per week zijn of haar centen kwijt. Hoe creëer je in zo’n tijd klantloyaliteit?

Een paar andere manieren dan een geweldige klantenservice zijn:
 
#1 Organiseer een meet & greet
Wat dacht je van een unieke ontmoeting met jou en je team, je bedrijf of je leveranciers?

Het is bijna een jaar geleden dat ik getrakteerd werd op een kijkje achter de schermen in een bakkerij. Tijdens een winkelbezoek werd ik geïnformeerd over een opendag. De hele bakkerij was die dag in werking en open voor publiek. Een kijkje achter de schermen hoe enthousiaste ambachtslieden hun werk laten zien. Live zien hoeveel aandacht er is voor dat lekkere product. Ontzettend mooi om te zien.

Kun jij een meet & greet organiseren? Een kijkje in de keuken geven? De kans grijpen om je klanten nog meer van jouw passie en kwaliteitsniveau te laten zien? Doen!
 
#2 Gebruik klachten als kansen
Vervelend hè, klagende klanten? Je zou ze het liefst je deur uitzetten.

Maar.. wist je dat klanten waarvan de klacht opgelost wordt, veel sneller mond-tot-mond reclame zullen creëren voor je winkel? Veel sneller dan ‘gewone’ klanten.

Misschien toch maar eens wat extra aandacht besteden aan die klagende klant dus. Het is een kans om je klant extra loyaal te maken en van je klant een ambassadeur te maken die maar wat graag jouw winkel aanraadt.
 
#3 Toon je waardering
Heb jij je klanten eigenlijk wel eens bedankt? Je waardering getoond omdat ze bij jou hun geld uitgeven?

En nee, dan heb ik het dus niet over die kortingsbon die je hen toestuurt. Ik bedoel dat je hen gewoon eens in de ogen aankijkt en een oprecht ‘dank je wel’ over je lippen laat rollen. Bedank (eens) oprecht.
 
#4 Doe een follow-up
Heeft je klant een product gekocht, doe dan eens een follow-up. Voor een pakje kauwgom wellicht niet nodig, maar bij een grotere aankoop een super-simpele en ontzettend effectieve manier om je klant te verrassen. En daarmee extra klantloyaliteit te creëren.

Bel je klant dus op een tijdje na de aankoop. Vraag of hij of zij nog hulp kan gebruiken.
 
#5 Laat je klant optreden als ambassadeur
Heb je een aantal loyale klanten ontdekt? Verhef ze tot ambassadeur van je winkel.

Geef ze een kortingscoupon die ze uit mogen delen aan familie en vrienden. Stuur ze een uitnodiging voor een speciaal evenement waarbij zij een aantal anderen uit mogen nodigen. Geef ze twee zakjes versgebakken koekjes: eentje voor henzelf en eentje om weg te geven.

Je beste klanten zullen hun speciale status vast en zeker op prijs stellen en moeite doen om nieuwe klanten naar je toe te brengen.
 
#6 Geef klanten een hoofdrol
Je loyale klanten een rol geven in jouw content of op je winkelvloer is een andere slimme strategie om klantloyaliteit te versterken.

Bedenk hoe jij jouw klanten een hoofdrol kan geven. In je social media kanalen, je nieuwsbrief, je brochure of op je winkelvloer.
 
#7  Spreek je klant aan met zijn of haar naam
Doe jij moeite om achter de naam van je klanten te komen? Stel je jezelf wel eens voor zodat klanten jouw naam kennen?

Iemands naam is heilig. Wel eens meegemaakt dat iemand jouw naam vergat? Geen werelddrama, maar stiekem voelde je jezelf vast iets minder belangrijk. En tja, als mens voelen we ons het liefst onmisbaar..

Een tijdje terug was ik op bezoek bij een ander accountantskantoor. Na mijn bezoek werd ik gedag gezegd: “Ik wens u nog een fijne dag en een goede reis meneer Schaap”. Whow – was echt verrassend.

Doe dus moeite om de namen van je klanten te leren kennen. Onthoud die naam. En als je klant weer binnenloopt, begroet hem of haar dan bij naam. Zeker weten dat jouw klant zichzelf net een beetje belangrijker voelt en graag bij je terug komt. Want jij bent die winkel die wel echt om klanten geeft.
 
Bron: Kooplust.nl / aangevuld met eigen inbreng
 

Interessant, ik wil hier meer over weten

U kunt contact met ons opnemen via ons telefoonnummer 033-299 69 55 of via onderstaand contactformulier.
Onderwerp:
Naam:
Email:
Telefoonnummer:

Aankomend evenement

Sponsoravond Africa Classic

Sponsoravond Africa Classic
woensdag 15 mei 2019
Schrijf je nu in

Onze tweets