Home>Blog > Angst voor jezelf

Angst voor jezelf

Het weer is goed en de hardloopschoenen zitten vastgeknoopt aan mijn voeten. Ik start vanuit huis en ren de polder in. Na een kleine kilometer “hoor ik een concurrent” achter mij aan komen. Het ritme is bijna gelijk en het geluid lijkt luider te worden. Even aanzetten tot de kruising, want inhalen voor dit punt wil ik voorkomen. Een beetje buiten adem draai ik naar links en kijk om naar mijn “concurrent”… Niemand te zien… Bang voor het idee dat mijn medespeler in de buurt is heb ik mij ingebeeld dat hij er ook was. Harder lopen dan nodig. Energie verspilt bij de start van de wedstrijd.

Afgelopen maanden waren heel bijzonder. Het wegvagen van volledige kasstromen door ingrijpen van overheid om het Covid-19 virus te bestrijden heeft forse impact. Niet eerder zorgde overheidsingrijpen op korte termijn voor zo’n grote impact. Ik heb niemand gesproken die ervaring had met eenzelfde soort situatie. De angst zat er goed in. Nu we een aantal maanden verder zijn neemt de impact voor veel bedrijfstakken af en is de fase van verkrampen overgegaan in de fase van overleven. Angst regeert nog steeds.

Toch zien wij ook in onze praktijk dat bedrijfsonderdelen die minder aandacht kregen of al jaren hetzelfde deden forse veranderingen door hebben gevoerd. Aandacht voor producten en klantbeleving nam fors toe, als ook het online kanaal voor bestellen en afhandelen van diensten en producten. Geweldig om te zien hoe sommige bakkersbedrijven (lokaal en ambulant) alle kansen pakken om de concurrenten voor te blijven. Door een virus ontstaan ook geweldige ideeën.  Klanten die niet eerder in de winkel of op de markt komen, kunnen worden verleid voor de schoonheid van de unieke producten. Wat voorheen vaak niet werd opgepakt, omdat de concurrent (de supermarkt bijvoorbeeld) of de klant (online bestellen) het waarschijnlijk niet wil, werd nu met stoom en kokend water uitgerold. Het belang van kennis van je speelveld (omgeving, wijk, dorp, stad, etc) en van je (nieuwe) consument waren enorm van belang. Uit angst gingen we allemaal een stapje harder lopen.



Ik heb mij afgevraagd waarom wij door angst (virus) wel willen veranderen. De consument kwam dan wel in eens aanrennen, maar was er altijd al. De producten waren al aanwezig en het online kanaal was beschikbaar of behoeft niet de wereld te kosten om het te activeren. Alle ingrediënten waren al aanwezig, maar lagen links in een hoekje. Misschien is deze angst wel dé redding van sommige ambachtelijke ondernemingen. Nu er een aanpassing moet gebeuren, is er tijd en actie.

Natuurlijk is het een hard gelag voor sommige bedrijfstakken of locaties waar het echte enorme impact heeft op het bedrijf. De evenementenbranche heeft voorlopig nog geen vooruitzicht op een voorzichtige start. De angst wordt daar een als maar langer durende nare droom. Maar voor degene waar de zon wel weer een beetje schijnt is het devies “vasthouden en versnellen”.

De reden dat ik sneller ging lopen, kwam doordat ik een nieuw shirt aan had. Het waslabel maakte een geluid wat ik dacht dat een “concurrent” was. Als ik even de tijd had genomen voordat ik van start ging om het label te verwijderen had ik waarschijnlijk rustiger gelopen. Nu wij zijn overvallen door een virus en in een hogere versnelling staan, moeten we vasthouden en tijd nemen om even niet te werken. Even tijd nemen om te evalueren wat ons is overkomen. Wat gaan we doen met ons bedrijf? Wat wordt het plan? Welke onderdelen piepten en kraakten eind maart? Breng het in kaart, neem actie en houd de verandering vast.

Als het mogelijk is, versnel dan nog even. Succes!

 
Schaap & Van Dijk Belastingadviseurs en Accountants
Bunschoten 7 september 2020

Wijnant Schaap
 

Reactie plaatsen

*Naam, email en bericht verplicht
Naam:
Email:

Reacties [0]

Er is nog niet gereageerd.

Onze tweets