Home>Blog > Hardlopers zijn “verkeerde” lopers

Hardlopers zijn “verkeerde” lopers

Afgelopen weekend heb ik meegedaan met een estafetteloop. Met vijf deelnemers 50 kilometer hardlopen. Ik bekommerde mij de week ervoor over schema’s, wisselpunten en materiaal. Voorbereiding is het halve werk. Mooie soepele aansluitingen op de wisselpunten zorgt voor minder stress en een geslaagde dag. Vergelijk uw bedrijf eens met een estafetteloop – lopen uw processen gesmeerd?
 
De estafetteloop had diverse soorten deelnemers – groepen van vijf, duo lopers en individuele lopers. Ons team bestond uit een willekeurige selectie van deelnemers die lid waren van dezelfde sportschool of daar een connectie mee hadden. Ik was de connectie; de vreemde eend in de bijt. Een aparte groep in Whatsapp was de overeenkomst. Binnen enkele minuten waren de essentiële onderdelen geregeld - wie loopt welk stuk – wie heeft er een fiets –wie regelt een auto. Heel gaaf om te zien! Hetzelfde doel zorgt voor beschikbaarheid en oplossingen. Het mooie van een estafetteloop is dat iedereen een stuk loopt. De krachten worden verdeeld. De bonus van deze loop: met het team een borrel op het terras.

Is uw onderneming ook juist ingericht? Loopt iedere “deelnemer” een juiste afstand? Is het doel bij iedereen bekend? En wordt de finish gevierd?
 
hardlopers
 
Nu wil ik u niet aanzetten tot drinkgedrag op de werkvloer, maar wel aanzetten tot het opdelen van uw processen. Natuurlijk kunt u als MKB ondernemer heel veel zelf, maar zult u de aandacht moeten verdelen. Bij de estafetteloop afgelopen zaterdag zag ik een pakkend voorbeeld. Een individuele loper had zo’n grote inspanning geleverd (50 kilometer in zijn eentje) dat hij flauwviel bij de finish. Gelukkig hielp het Rode Kruis hem weer op de been. Daar hadden hulpverleners wel even de tijd voor nodig. U als “duizendpoot” kunt ook te ver gaan. De gevolgen van een “flauwgevallen” MKB ondernemer zal ik u besparen.
 
Het optimaliseren van processen kan zorgen voor unieke posities in uw branche, maar dan moet u deze ook benutten. Dat gebeurt niet altijd schetst onderstaand voorbeeld.
 
Een technisch installatiebedrijf werkt voor een specifieke doelgroep. Het bedrijf installeert grote machines en aanverwante producten. Het proces is zo geoptimaliseerd en het bedrijf heeft zoveel kennis en ervaring dat ze goede rendementen behalen. De branche trekt enorm aan en de orderportefeuille zit vol tot en met medio volgend jaar. De krapte op de arbeidsmarkt en de falende concurrenten zorgen voor deze mooie positie. Bij recente analyse en overleg met de directie kwam dit ter sprake. De omzet per klant nam toe door meer verkochte randproducten maar de marge daalde wel (lagere marge – hogere omzet per stop),  Op de vraag hoe omgegaan werd met prijsaanpassingen kwam een ontwijkend antwoord…dat wil mijn klant denk ik niet…indexeren doen wij niet eens…
 
Ons advies was kort en bondig: benut het unieke van het bedrijf! Benoem de voordelen die de klant heeft (sneller operationeel, minder uitval, kortere installatietijd, etc.). Maak de juiste kostprijscalculatie en houdt rekening met de aan u opgelegde indexen van cao, grondstoffen, etc. Communiceer tijdig wanneer en waarom u uw prijzen indexeert. En durf ook “nee” te zeggen. Als de klant uw dienstverlening niet waardeert dan is “nee” ook een antwoord. En indexeer uw prijzen!
 
Knip uw processen op en zorg voor gezamenlijke doelen en verantwoordelijkheden. Vier feest bij het behalen van (tussentijdse) doelen en vul elkaar aan. Samen hardlopen = samen finishen #proost

Schaap & Van Dijk Belastingadviseurs en Accountants
Bunschoten 28 mei 2019

Wijnant Schaap

Reactie plaatsen

*Naam, email en bericht verplicht
Naam:
Email:

Reacties [0]

Er is nog niet gereageerd.

Onze tweets