Home>Blog > Is alles dan gericht op prijs?

Is alles dan gericht op prijs?

Over de top
Het is een lange tijd terug dat de inflatie zulke cijfers liet zien. Meer dan 5% en de max is nog niet bereikt zeggen de “geleerden". Voeg daar de mondiale schaarste van (veel) grondstoffen aan toe met een snufje transportproblemen en een flinke zak met centen en je hebt vuurwerk. Ondernemers kunnen hun lol op. Welke prijslijn moet er gevolgd worden in 2022?

Afgelopen kwartaal heb ik enorm veel gesprekken gehad waar het onderwerp prijsdruk is genoemd. Doorberekenen of voorraad aanleggen was de vervolgvraag. Naast de zorgen over de toekomst is de twijfel op prijsaanpassingen groot. Is dan alles verworven tot prijs- en prijsconcurrentie?

Onderzoek prijselasticiteit
Welke prijs stijging wordt niet meer geaccepteerd door de afnemer? Als de prijs te hoog is neemt de vraag af. Deze vraag staat centraal in deze uitdagende tijd. Het zonder reden aanpassen van de prijs wordt beperkt geaccepteerd. De afnemer zal aanvullende voordelen wel waarderen. Denk aan beschikbaarheid, kwaliteit, service, unieke beleving of interesse en aandacht. Welke unieke kenmerken of oplossingen biedt jouw onderneming?

Prijs is een resultante
Om de dienstverlening of product op jouw unieke manier aan te kunnen bieden is een prijs nodig. Een kostprijs calculatie is gebaseerd op grondstoffen, kennis, begeleiding, etc. Niet op een race to the bottom, maar een prijs die past bij je product of dienst. Een kwalitatief goede rijschool met aandacht voor de leerling waardoor je de beste begeleiding en grootste kans van slagen hebt heeft een andere prijs dan de “rijbewijsconcurrent". De warme bakker die alleen A-kwaliteit levert door o.a. gebruik van premium grondstoffen heeft een andere prijs dan de 13 in een dozijn producten. De installateur of bouwonderneming die zorgt dat klant verder kan en geen wachttijd heeft door vooraf voorraden aan te leggen is een andere partner dan de goedkoopste.

Inflatie en prijsaanpassingen klinken eng. Maar als je heel duidelijk vaststelt welke toegevoegde waarde je hebt dan kan de prijs geen issue zijn. Durf de prijs aan te passen. Je bent het waard.

Reactie plaatsen

*Naam, email en bericht verplicht
Naam:
Email:

Reacties [0]

Er is nog niet gereageerd.

Onze tweets