Home>Blog > Koop een diepvries voordat je sneeuwballen gaat maken

Koop een diepvries voordat je sneeuwballen gaat maken

Afgelopen tijd zijn wij lastig gevallen door moeder natuur. Enkele centimeters sneeuw hebben gezorgd voor veel verkeersoponthoud. De sneeuwpret daarentegen was erg leuk. Sneeuwpoppen, sleeën  en sneeuwballengevechten waren leuk. Maar sneeuwballen vasthouden en wachten op hét moment zorgt veelal voor smeltende sneeuw. De druppels maken wanten sponzig en koud en de sneeuwballen worden in rap tempo kleiner. Hoe voorkom je nu dat de perfecte sneeuwbal goed blijft en niet aftakelt naar een plasje water wat door de vingers glipt?

Natuurlijk kun je sneeuwballen maken en deze perfect boetseren.  Vervolgens in de diepvries leggen om later te gebruiken. Een beetje overdreven toch? Maar hoe vaak ben je niet bezig met je bedrijf zonder verder te ontwikkelen? Is het bedrijf niet een metafoor voor de sneeuwbal? Nu heb je een super product of dienst (of team, etc.), maar als het smelt sijpelt het door de vingers en is alles weg.

Ik kom het veel tegen in mijn werk. Enthousiaste ondernemers die vol lof zijn over het product of dienst wat het bedrijf levert. Zij hebben de perfecte sneeuwbal gemaakt. Wat naar mijn idee ontbreekt is een stukje afstand te nemen van het bedrijf. Even een stapje terug en analyseren wat er gebeurt. Is het bedrijf nog in controle en zijn de juiste mensen / klanten beschikbaar?

Soms is het beter om eerst de processen op orde te krijgen om vervolgens verder te kunnen groeien of niet verrast te worden.

Een recent voorbeeld kwam bovenstaande ook ter sprake bij het opstellen van de begroting. Al jaren werd uitgegaan van de gemiddelde brutomarge van de afgelopen drie jaren. Een handige systematiek die zorgt voor snelle oplevering van de begroting. Maar vooruitkijkend op de toekomst, waar het machinepark zo goed als vol zit en de markt steeds meer vraag heeft, is het van essentieel belang te weten welke klanten / producten welke brutomarge scoort. Los van de analyse zelf (waarom accepteer je voor klant X een lagere marge als klant Y) is het belangrijk als er straks meerdere klanten extra orders willen uitbesteden bij de beperkte capaciteit. Kies ik dan voor klant X of klant Y? De capaciteit is maar één keer te benutten.



Afgelopen week las ik een artikel over de klimaatdoelstellingen en de acties voor het verwezenlijken van deze doelstelling. Veel partijen richten zich op minder uitstoot door auto’s en het toepassen van meer zonne- en windenergie. Het wordt gezien als een soort “silver bullet” om het probleem op te lossen. Maar in dit artikel kwam duidelijk naar voren dat er niet één superoplossing is, maar dat er meerdere tegelijk toegepast moeten worden. Bewuster omgaan met de planeet is noodzakelijk, maar het effect van het tegengaan van voedselverspilling is enorm en heel makkelijk te realiseren.

Neem eens de tijd om afstand te nemen van het bedrijf. Misschien is een diepvries wel de beste investering! Maar let op een “silver bullet” bestaat (meestal) niet.

Schaap & Van Dijk Belastingadviseurs en Accountants
Bunschoten 4 februari 2019

Wijnant Schaap

Reactie plaatsen

*Naam, email en bericht verplicht
Naam:
Email:

Reacties [0]

Er is nog niet gereageerd.

Onze tweets