Home>Blog > Vloeipapier, koffiekoekjes en (online) bikini’s – met aandacht wordt alles veel mooier

Vloeipapier, koffiekoekjes en (online) bikini’s – met aandacht wordt alles veel mooier

Ikea heeft de slogan al een tijdje in gebruik – aandacht maakt alles mooier. Voor deze woonwinkel is de storytelling mooi weergegeven van ontwikkeling naar eindproduct. Goed gelukt en mooi weergegeven. Veel ondernemingen in het MKB hebben niet de budgetten van Ikea of het productassortiment om zo’n storytelling te maken. Maar kijk eens goed naar de slogan. Aandacht lijkt wel het “toverwoord”.

Voor mij zit de zomervakantie er weer op. Dit jaar voortreffelijk weer gehad aan de Costa del Zeeland en veelvuldig gebruik gemaakt van het zwembad net zoals veel andere campinggasten. Aangezien mijn zoon Ruben niet over een zwemdiploma beschikt, maar zich er wel zo naar gedraagt, heb ik veel tijd doorgebracht aan de rand van het kinderzwembad. Ik heb mij daar verbaasd over de vele soorten badkleding. Niet zozeer de variaties, maar vooral de pasvorm. Gekscherend heb ik geroepen dat het soms meer “Kalvin te Klein” was in plaats van het bekende modemerk. Laat ik voorop stellen dat ik geen modekoning ben of voyeuristische neigingen heb, maar volgens mij is de opkomst van online winkelen hier de oorzaak van. Als de (bad)kleding gekocht was in een winkel waar aandacht was geweest door de verkoper voor de koper dan was veel (bad)kleding niet geleverd. En tja de online kanalen laten enkel zien wat andere mensen recent hebben aangeschaft en kijken niet naar pasvorm. Aandacht voor pasvorm, kleur, lichaamsverhouding etc. daar kunt u het verschil maken! Elk mens is mooi, maar kan met aandacht nog mooier zijn.


Reclameslogan van Ikea

Een bedrijfstak die het woord aandacht niet vreemd in de oren zou moeten klinken is  de horeca. Toch ervaart niet iedereen dit altijd. Afgelopen week hebben wij met het gezin museum Batavialand bezocht en in het naastgelegen restaurant (formule Hajé) een kop koffie gedronken en een broodje gegeten. Tussen de periode van het bestellen tot de “levering” van de koffie wordt er al druk onderhandeld over wie het koekje mag hebben. Soms resulteert dit in minuscule hapjes voor iedereen of teleurgestelde kinderen (dan eten wij het koekje namelijk zelf op). Niet bij dit restaurant. De ober nam ons ritueel in ogenschouw en kwam binnen enkele seconden met een aantal extra koekjes zodat iedereen een heel koekje had. Ik heb de ober nadien bedankt voor zijn aandacht voor ons – helemaal geweldig! Aandacht voor de klant zodat die allemaal een koekje hebben en niemand teleurgesteld wordt. Het is klein, maar wat gaf het ons een plezier.

Een aantal mensen weet van mijn persoonlijke “afwijking”. Deze heeft te maken met verpakking van producten. Het geeft mij echt een whow gevoel als een product mooi verpakt is en kan mij ook enorm irriteren als bijvoorbeeld een bakker geen tasje aanbied als ik zes grote krakelingen (bladerdeeg), twee halfjes brood, 4 croissants en een zak witte bollen koop. Hoe kan ik zijn mooie producten nu netjes thuis krijgen? Resultaat van de hiervoor genoemde vakantieboodschap was twee gesneuvelde krakelingen. Het kan ook anders. Afgelopen week heeft mijn dochter Daphne een trui gekocht met een mooi borduursel en veel kleur. Past precies bij haar kleurrijke persoonlijkheid. Heel stoer zelf naar de kassa gelopen en aan de verkoopster overhandigd. De verkoopster richtte zich volledig tot haar, vouwde de trui netjes op en pakte de trui in een vloeipapiertje. Vervolgens kwam er een schitterende tas die ook nog eens werd dichtgeplakt om de aankoop goed op te bergen. Als klap op de vuurpijl werd haar heel veel plezier met haar aankoop gewenst. Het resultaat was een glimlachende dochter van oor tot oor. Helemaal top! Verkoop je mooie producten (in de breedste zin van het woord) zorg dat de verpakking er ook bij past en dat de klant thuis nog een keer het whow gevoel krijgt bij het uitpakken.

De zomervakantie loopt op zijn eind en de “markt” maakt zich op voor het volgende seizoen. Neemt u het toverwoord aandacht ook even mee in de breedste zin van het woord? Aandacht voor uw product, verpakking en klant. Het is toch geweldig dat de klant het whow gevoel krijgt bij zijn of haar aankoop én thuis bij het uitpakken? Met aandacht wordt echt alles mooier.

Schaap & Van Dijk Belastingadviseurs en Accountants
Bunschoten 14 augustus 2018

Wijnant Schaap

Reactie plaatsen

*Naam, email en bericht verplicht
Naam:
Email:

Reacties [0]

Er is nog niet gereageerd.

Aankomend evenement

Ben Tiggelaar bij Schaap & Van Dijk

Ben Tiggelaar bij Schaap & Van Dijk
donderdag 15 november 2018
Schrijf je nu in

Onze tweets